Prenájom nehnuteľností: Ako zdaniť zisk?
Do konca marca sa podávajú daňové priznania. Táto povinnosť sa týka aj vlastníkov nehnuteľností, ktorí ich prenajímajú. Príjmy z prenájmu musia zahrnúť do svojich daňových priznaní. Základ dane si však môžu znížiť o výdavky, ktoré súvisia so správou a údržbou nehnuteľnosti. Ktoré to sú?
Ak prenajímate nehnuteľnosť, musíte byť zaregistrovaný na daňovom úrade a to do 30 dní po uplynutí mesiaca, v ktorom ste začali nehnuteľnosť prenajímať. Týka sa to vlastníkov, ktorí prenajímajú byty, nebytové priestory alebo aj časti nehnuteľností. Netýka sa to napríklad prenájmu parkovacieho miesta. Ak sa nezaregistrujete, hrozí vám pokuta. Platnú registráciu by ste mali preukázať aj nájomcom, aby mali istotu, že nehnuteľnosť prenajímate legálne.
V prípade, že prenajímaná nehnuteľnosť nie je zaradená do obchodného majetku firmy/spoločnosti, daňový základ si vie vlastník znížiť aj o náklady spojené s prevádzkou budovy/nehnuteľnosti – elektrina, plyn, internet, televízia, voda, stočné, kúrenie, odvoz odpadu, vyprázdňovanie septiku, osvetlenie spoločných priestorov, revízia alebo oprava komínu, náklady na výťah alebo čistenie žumpy, stráženie objektu, recepcia a ďalšie. Odpočítať si viete aj províziu realitnej kancelárie. Započítať si však nemôžete výdavky ako daň z nehnuteľnosti alebo poistenie. "Výdavky si môže znížiť o úroky z úveru v prípade, že vloží prenajímanú nehnuteľnosť do obchodného majetku. Výdavky na nábytok, klimatizíciu (len prenosnú), spotrebiče si môže zarátať do výdavkov v prípade, že prenajímaná nehnuteľnosť je v obchodnom majetku, alebo je príloha k nájomnej zmluve so zoznamom zariadenia," uviedla daňová poradkyňa zo spoločnosti BIFA. Ak sa nájomcovi zabezpečujú aj nadštandardné služby ako strava, upratovanie, pranie bielizne alebo drogéria či čistiace prostriedky, nejde už o prenájom, ale poskytovanie ubytovacích služieb (do troch mesiacov) alebo poskytovanie služby nájmu (na obdobie dlhšie ako tri mesiace), čo sa riadi inými daňovými pravidlami.
Ak nehnuteľnosť nie je súčasťou obchodného majetku treba len viesť daňovú evidenciu, nie je potrebné účtovníctvo. Súčasťou daňového priznania nemusia byť ani daňové výkazy. Prenajímateľ nemôže vykázať stratu a nie je povolené ani odpočítavať nezdaniteľní časti základu dane na daňovníka a manžela alebo manželku. Zisk z prenájmu nehnuteľností sa v daňovom priznaní vypĺňa na tlačive typu B v VI. Odseku v tabuľke 1. Príjmy zo štandardného základného prenájmu sa evidujú podľa § 6 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z.. V dnešnej dobe je už možné daňové priznanie aj s prílohami zasielať na daňový úrad elektronicky. Samozrejme, môžete využiť aj klasickú poštu alebo osobné odovzdanie v podateľni daňového úradu. Ak prenajímate nehnuteľnosť v zahraničí, treba sa informovať ako pri zdanení príjmu postupovať, lebo pre jednotlivé krajiny sa môžu pravidlá líšiť.