Do konca marca sa podávajú daňové priznania. Táto povinnosť sa týka aj vlastníkov nehnuteľností, ktorí ich prenajímajú. Príjmy z prenájmu musia zahrnúť do svojich daňových priznaní. Základ dane si však môžu znížiť o výdavky, ktoré súvisia so správou a údržbou nehnuteľnosti. Ktoré to sú?

Ak prenajímate nehnuteľnosť, musíte byť zaregistrovaný na daňovom úrade a to do 30 dní po uplynutí mesiaca, v ktorom ste začali nehnuteľnosť prenajímať. Týka sa to vlastníkov, ktorí prenajímajú byty, nebytové priestory alebo aj časti nehnuteľností. Netýka sa to napríklad prenájmu parkovacieho miesta. Ak sa nezaregistrujete, hrozí vám pokuta. Platnú registráciu by ste mali preukázať aj nájomcom, aby mali istotu, že nehnuteľnosť prenajímate legálne.

V prípade, že prenajímaná nehnuteľnosť nie je zaradená do obchodného majetku firmy/spoločnosti, daňový základ si vie vlastník znížiť aj o náklady spojené s prevádzkou budovy/nehnuteľnosti – elektrina, plyn, internet, televízia, voda, stočné, kúrenie, odvoz odpadu, vyprázdňovanie septiku, osvetlenie spoločných priestorov, revízia alebo oprava komínu, náklady na výťah alebo čistenie žumpy, stráženie objektu, recepcia a ďalšie. Odpočítať si viete aj províziu realitnej kancelárie. Započítať si však nemôžete výdavky ako daň z nehnuteľnosti alebo poistenie. "Výdavky si môže znížiť o úroky z úveru v prípade, že vloží prenajímanú nehnuteľnosť do obchodného majetku. Výdavky na nábytok, klimatizíciu (len prenosnú), spotrebiče si môže zarátať do výdavkov v prípade, že prenajímaná nehnuteľnosť je v obchodnom majetku, alebo je príloha k nájomnej zmluve so zoznamom zariadenia," uviedla daňová poradkyňa zo spoločnosti BIFA. Ak sa nájomcovi zabezpečujú aj nadštandardné služby ako strava, upratovanie, pranie bielizne alebo drogéria či čistiace prostriedky, nejde už o prenájom, ale poskytovanie ubytovacích služieb (do troch mesiacov) alebo poskytovanie služby nájmu (na obdobie dlhšie ako tri mesiace), čo sa riadi inými daňovými pravidlami.

Ak nehnuteľnosť nie je súčasťou obchodného majetku treba len viesť daňovú evidenciu, nie je potrebné účtovníctvo. Súčasťou daňového priznania nemusia byť ani daňové výkazy. Prenajímateľ nemôže vykázať stratu a nie je povolené ani odpočítavať nezdaniteľní časti základu dane na daňovníka a manžela alebo manželku. Zisk z prenájmu nehnuteľností sa v daňovom priznaní vypĺňa na tlačive typu B v VI. Odseku v tabuľke 1. Príjmy zo štandardného základného prenájmu sa evidujú podľa § 6 ods. 3 zákona č. 595/2003 Z. z.. V dnešnej dobe je už možné daňové priznanie aj s prílohami zasielať na daňový úrad elektronicky. Samozrejme, môžete využiť aj klasickú poštu alebo osobné odovzdanie v podateľni daňového úradu. Ak prenajímate nehnuteľnosť v zahraničí, treba sa informovať ako pri zdanení príjmu postupovať, lebo pre jednotlivé krajiny sa môžu pravidlá líšiť. 

LIVIANTE nie je iba realitná kancelária. Je to dôležitý partner – skutočný profesionál, ktorý vás spoľahlivo prevedie celým procesom kúpy, predaja alebo prenájmu nehnuteľnosti.




Viac o nás

Overený člen Združenia realitných kancelárií Slovenska

Vašich vysokých nárokov sa v realitnej kancelárii LIVIANTE nebojíme.

Realitný proces riešime komplexne, zabezpečujeme pre klientov všetky potrebné úkony spojené s predajom i kúpou. Pri analýze a konzultáciách prihliadame nielen na aktuálnu situáciu na trhu a budúci vývoj, ale aj vaše osobné plány a investície. Na základe dlhoročných skúseností z bankového prostredia vieme klientom zaručiť najvýhodnejšie možné financovanie.

Súhlas so spracovaním osobných údajov

Dotknutá osoba v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len ,,ZoOOÚ“) potvrdzuje správnosť a aktuálnosť svojich osobných údajov uvedených v kontaktom formulári. Dotknutá osoba týmto čestne vyhlasuje, že udeľuje prevádzkovateľovi svoj výslovný, slobodný, vážny a bezvýhradný súhlas so spracúvaním jej osobných údajov v rozsahu: meno, priezvisko, telefonický kontakt, e-mailová adresa na účel kontaktovania dotknutej osoby ako záujemcu o spoluprácu v informačnom systéme sprostredkovateľa ,,klienti“ počas doby 180 dní od udelenia tohto súhlasu. Dotknutá osoba má právo kedykoľvek odvolať tento súhlas so spracovaním osobných údajov rovnakým spôsobom, akým ho udelila. Odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracúvania osobných údajov založeného na súhlase pred jeho odvolaním. Práva dotknutej osoby vymedzujú najmä §§ 19 – 30 ZoOOÚ. Práva a povinnosti sprostredkovateľa, ako prevádzkovateľa, vymedzujú najmä §§ 31 – 46 ZoOOÚ. Dotknutá osoba potvrdzuje, že sprostredkovateľ splnil svoju oznamovaciu povinnosť v rozsahu požadovanom ZoOOÚ. Dotknutá osoba berie na vedomie, že na zabezpečenie toho, že spracúvanie jej osobných údajov sa vykonáva v súlade so ZoOOÚ sprostredkovateľ prijal primerané technické, organizačné a personálne opatrenia zodpovedajúce spôsobu spracúvania osobných údajov, pričom zobral do úvahy najmä použiteľné technické prostriedky, dôvernosť a dôležitosť spracúvaných osobných údajov, ako aj rozsah možných rizík, ktoré sú spôsobilé narušiť bezpečnosť alebo funkčnosť jeho informačných systémov. Sprostredkovateľ bude s osobnými údajmi dotknutej osoby zaobchádzať a nakladať v súlade s platnými a účinnými právnymi predpismi.